loader image
در حال بارگزاری...
+98-21-44922710 info@irradiator.com
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday 29 March 2024

رادیاتورآلومینیومی یا مسی-برنجی؟ کدام یک بهتر است؟

2 آبان 1400 | بلاگ

رادیاتور یکی از اجزای‌ مهم خودروها است. همانطور که می دانیم ، خنک کنندگی در همه انواع خودرو امری ضروری است و در صورت آسیب دیدن رادیاتور باعث وارد شدن آسیب به قطعات خودرو از جمله موتور خودرو می شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که خودرو جوش آورده باشد یا اصطلاحاً آمپر چسبانده باشد. این به دلیل عدم خنک کنندگی در رادیاتور ماشین است. سوالی که برای بسیاری از مالکان خودرو مطرح است استفاده از رادیاتور آلومینیومی یا مسی است. در این مقاله به این سوال می پردازیم.

چه فلزاتی در ساخت رادیاتورها به کار می‌رود؟

رادیاتورها معمولاً از جنس آلومینیوم یا مس هستند. آلومینیوم و مس به دلیل خواص فیزیکی متفاوتی که دارند معایب و مزایایی دارند. از چدن و فولاد هم در ساخت رادیاتورها استفاده می‌شود. البته محبوب‌ترین فلز در ساخت رادیاتور ، آلومینیوم و مس است. این دو فلز به دلیل خواص برتر بیشتر مورد استفاده تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

 

کدام رادیاتور برای خودرو ما مناسب تر است؟

برای پاسخ به این سوال باید خواص آلومینیوم و مس را با هم مقایسه کنیم. اولین رادیاتورها از مس ساخته شدند؛ زیرا مس حرارت را به خوبی منتقل می‌کند که این در رادیاتور یک مسئله بسیار پر اهمیت و کلیدی است. بعدتر به دلیل فراوانتر بودن فلز آلومینیوم و تلاش شرکت ها برای جایگزینی ‌آلومینیوم به‌ دلیل صرفه اقتصادی و گران بودن هزینه های ساخت رادیاتور مسی برای تولید کننده ، باعث شد تا شرکت ها از آلومینیوم برای ساخت رادیاتورها از استفاده کنند.

 

مزایا و معایب رادیاتورهای آلومینیومی و مسی-برنجی

لوله های آلومینیومی بسیار سبک تر از مس هستند و مقاومت فیزیکی‌ بیشتری در مقایسه با مس دارند.
در مقابل اما رادیاتورهای مسی- برنجی هم خواص خود را دارند. به طور مثال رادیاتور های مسی- برنجی بسیار راحت تر تعمیر می‌شوند و خودتان هم حتی می‌توانید به راحتی آن را تعمیر کنید. در مقابل خوردگی هم آلومینیوم و هم مس آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن رادیاتور هم رادیاتور مسی را به راحتی می‌توانید خودتان تمیز کنید. اما رادیاتور های آلومینیومی برای تمیز کردن نیاز به متخصص دارد و هزینه های زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.‌در صورتی که رادیاتورهای مسی بسیار ارزان تعمیر می‌شوند و در صورت اندکی تخصص‌ خودتان هم از پس تعمیرات آن بر خواهید آمد.

حالت های مختلف عملکرد رادیاتورها

برای بهتر فهمیدن عملکرد رادیاتور بهتر است بدانید که رادیاتور ها دارای دو حالت هستند.
حالت عمودی و حالت افقی. در حالت عمودی آب رادیاتور از قسمت بالا وارد می‌شود و شروع به خنک کنندگی می‌کند. در آخر هم آب با خروج از سمت پایین به سمت موتور می‌رود.
در رادیاتور افقی اما آب رادیاتور از یک سمت وارد می‌شود و پس از طی کردن عرض رادیاتور از سمت دیگر خارج می‌شود.

 

چگونه یک رادیاتور مناسب تهیه کنیم؟

برای تهیه یک رادیاتور مناسب بهتر است اول نیاز خود را بررسی کنید و بدانید که آیا رادیاتور مسی برای استفاده شما بهتر است یا آلومینیومی؟

 

پس از تشخیص این مورد می‌توانید برای تهیه یک رادیاتور مناسب از شرکت های معتبر مانند شرکت «‌رادیاتور ایران» اقدام به خرید کنید. شرکت رادیاتور ایران اولین واحد تولید کننده تاسیس شده در کشور است. این شرکت از سال ۱۳۴۱ شروع به تولید انواع رادیاتورها کرده است. شبکه گسترده نمایندگان و خدمات عالی پس از فروش تضمین کننده انتخاب شماست.

سخن پایانی

در آخر ذکر این نکته حائز اهمیت است که قبل از خرید هر کدام از رادیاتورها نیاز است که فارغ از بحث قیمت ، کیفیت را بررسی کنید. مسلماً تصمیم به خرید یک رادیاتور با دوام و با کیفیت بسیار بهتر از خریدن یک رادیاتور بی کیفیت ولی ارزان است. شاید فکر کنید که خرید رادیاتور آلومینیومی به دلیل ارزان تر بودن بهتر است ؛ اما بهتر است کیفیت را فدای قیمت نکنید. هیچ ارزانی بی‌ علت نیست. به طور عمده امروزه به دلیل صرفه اقتصادی و کیفیت بهتر از رادیاتور های آلومینیومی بیشتر استفاده می‌شود. اما اگر با خواندن این توضیحات متوجه شدید که رادیاتور مسی استفاده بیشتری برای شما دارد. با مراجعه به سایت ایران رادیاتور می‌توانید پس از تشخیص رادیاتور مناسب نسبت به خرید یک رادیاتور با کیفیت از طریق نمایندگی های این شرکت اقدام کنید.‌