loader image
در حال بارگزاری...
+98-21-44922710 info@irradiator.com
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday 29 March 2024

علت خرابی رادیاتور خودرو چیست؟ ( روش های پیشگیری)

16 آبان 1400 | بلاگ

رادیاتور عضو اصلی و حیاتی سیستم خنک کننده خودرو می‌باشد در مقالات قبل به بررسی کامل سازوکار رادیاتور و آسیب‌های احتمالی آن پرداختیم. در ادامه قصد داریم علل احتمالی خرابی رادیاتور خودرو را بررسی کنیم. پس اگر به دنبال علل خرابی رادیاتور خودرو خود هستید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

 

چرا رادیاتور خراب می شود؟

عوامل مختلفی که موجب آسیب به رادیاتور و از کار افتادن آن می‌شود عبارتند از:

  • داغ کردن بیش از حد موتور
  • یخ زدن مایع در هوای سرد زمستان
  • نشت مایع خنک کننده به مقدار زیاد
  • مسدود شدن لوله‌های متصل به رادیاتور به دلیل ایجاد رسوب درون آن‌ها
  • پوسیدگی و از بین رفتن پوشش آلومینیومی رادیاتور
  • برخورد اجسام و وارد شدن آسیب بیرونی

البته همه این موارد به هم وابسته هستند و حتی معیوب بودن ترموستات یا پمپ آب نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات فوق و در نهایت موجب آسیب دیدن رادیاتور خودرو شود.

چگونه از آسیب رسیدن به رادیاتور خودرو پیشگیری کنیم؟

اگر خودروی شما کاملا سالم است، با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از آسیب رسیدن به رادیاتور خودرو جلوگیری کنید. مهمترین مورد این است که خودرو خود را تحت فشار قرار ندهید.

اگر مدت زمان طولانی را با فشار زیاد به موتور (مانند تحمیل وزن زیاد، سربالایی، درجا کار کردن خودرو) رانندگی کنید، دمای موتور سریع افزایش می‌باید که منجر به افزایش دبی واتر پمپ و نیز افزایش سرعت هوایی که به شبکه رادیاتور برخورد می‌کند، می شود. در چنین شرایطی  سیستم خنک کننده نیز مجبور است تحت فشار کار کند و ممکن است آسیب ببیند.

همواره سطح مایع خنک کننده را چک کنید تا از میزان معین کمتر نباشد. همچنین در تمام فصول سال باید از ترکیب اتیلن گلیکول و آب رادیاتور به نسبت تعیین شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده نمود. زیرا مایعی که در بازار اصطلاحاً “ضدیخ” نامیده می‌شود دارای ترکیبات ضد زنگ نیز بوده و ترکیب آن با آب رادیاتور موجب افزایش نقطه جوش محلول می‌شود.

شلنگ‌ها نیز می‌توانند علت نشتی رادیاتور خودرو باشند زیرا این شلنگ‌ها لاستیکی هستند و از آنجایی که در دمای بالا قرار دارند به مرور زمان فرسوده می‌شوند. همچنین اگر مایع خنک کننده ناخالص باشد باعث ایجاد رسوب درون آن‌ها می‌شود. پس بطور دوره‌ای آن‌ها را چک کرده و در صورت نیاز تعویض نمایید.

ممکن است هنگام رانندگی سنگریزه از طریق شبکه جلوی خودرو به رادیاتور برخورد کرده و آن را سوراخ کند و یا ممکن است با افتادن در دست‌اندازها و چاله‌ها چنانچه رادیاتور در جای خود فیکس نشده باشد یا ضربه گیرها مستهلک باشند، ممکن است مخزن رادیاتور دچار شکستگی و نشتی شود.  پس با رانندگی مطمئن خودروی شما از این آسیب دور می‌ماند.

از نکات دیگر می‌توان به اطمینان حاصل نمودن از سالم بودن ترموستات، پمپ آب و فن اشاره کرد تا خللی در کار سیستم خنک کننده وارد نشده و آسیبی به رادیاتور خودرو وارد نشود

آسیب دیدگی رادیاتور خودرو چه خساراتی را به همراه دارد؟

حداقل خسارت در صورت آسیب دیدن رادیاتورخودرو، هزینه تعویض آن است. اما شرایط بدتری هم می‌تواند پیش بیاید. آسیب دیدن رادیاتور خودرو می‌تواند به کل سیستم خنک کننده آسیب وارد کند. در بدترین حالت نیز به دلیل خنک نکردن سیستم، احتمال  جوش آوردن و سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد.  و این هزینه گزافی را به شما وارد می‌کند. پس با رعایت نکات ساده که در این مطلب عنوان شد و با سرویس‌های دوره‌ای، از آسیب دیدن رادیاتور خودرو جلوگیری کنید.

 

سوالات متداول:

1- علت آسیب دیدن رادیاتور خودرو چیست؟

بطور خلاصه، دمای بالای خودرو به دلیل فشار آوردن بیش از ظرفیت موتور یا هوای گرم، سوراخ شدن یا ترک خوردن رادیاتور، یخ زدن مایع درون مخزن در هوای سرد و معیوب بودن اجزای سیستم خنک کننده می‌توانند زمینه ساز آسیب دیدن رادیاتور خودرو شوند.

2- راه های جلوگیری آسیب دیدن رادیاتور خودرو چیست؟

رانندگی مناسب و تحت فشار قرار ندادن موتور خودرو ( مانند تحمیل وزن زیاد، سربالایی، درجا کار کردن خودرو) ، چک کردن سطح و کیفیت مایع خنک‌کننده، چک کردن درب گلویی رادیاتور برای تنظیم فشار، استفاده از ضدیخ در تمام فصول سال، تعویض شلنگ‌های رادیاتور پس از عمر مفید آن‌ها و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو.