loader image
در حال بارگزاری...
+98-21-44922710 info@irradiator.com
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Tuesday 23 April 2024

تفاوت رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی

26 مهر 1400 | بلاگ

برای فهم بهتر این موضوع در ابتدا به تعریف ساده ای از رادیاتور میپردازیم و سپس به صورت کامل به تفاوت های بین رادیاتور مسی و و آلومینیومی میپردازیم .

 

رادیاتور چیست؟

رادیاتورها مبدل های حرارتی هستند که برای انتقال انرژی حرارتی از یک محیط به محیط دیگر به منظور سرمایش و گرمایش استفاده می شوند. اکثر رادیاتورها برای عملکرد در اتومبیل ها ، ساختمانها و لوازم الکترونیکی ساخته شده اند. میتوانید برای مشاهده انواع رادیاتور و شناخت بیشتر این موضوع به مشاهده محصولات رادیاتور ایران بپردازید .
در ادامه در جهت انتخاب بهتر مصرف کنندگان و آگاهی آنها از پتانسیل های رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی به بررسی کامل ویژگی های آنها میپردازیم و مزایا و معایب هر یک از آنها و امکانهای ویژه ای که هریک در اختیار مصرف کنندگان خود قرار میدهد را بررسی مینماییم

 

رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

در سمت راست رادیاتور مسی-برنجی مرسدس بنز و در سمت چپ رادیاتور آلومینیومی پژو206

رادیاتورهای مسی – برنجی

هدایت حرارتی بالا، قابلیت شکل گیری مناسب، مقاومت خوب در برابر خوردگی، سادگی اتصال و تعمیر پذیری از دلایل استفاده از مس و برنج در ساخت رادیاتور خودروها بوده است. این دسته از رادیاتورها برای طیف گسترده ای از خودروها از جمله خودروهای سواری، ماشین آلات کشاورزی، راه سازی، اتوبوس، کامیون و…. مورد استفاده قرارمی گیرد.

 رادیاتورهای آلومینیومی

نیاز به رادیاتورهای سبکتر برای کاهش مصرف سوخت عامل مهمی بود که محصولات از مسی – برنجی به سمت آلومینیوم میل کنند . این نوع رادیاتورها نسبت به رادیاتورهای مسی برنجی سبک تر و ارزان تر بوده و فرایند تولید آن نیر الایندگی کمتری برای محیط زیست دارد. به همین علت خودروسازان اکثرا از رادیاتورهای الومینیومی استفاده می کنند

تفاوت رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی

تفاوت اصلی بین این دو نوع رادیاتور مربوط می شود به مواد استفاده شده و همچنین اندازه لوله ها و نوع پره ها می باشد . مس تنها ماده ای نیست که در رادیاتور پیدا می کنید ، زیرا اغلب با فلزات و آلیاژهای دیگر مانند برنج و سرب ترکیب می شود. با این حال ، لوله ها از جنس برنج و پره ها از مس ساخته شده اند. در همین حال ، درهمین حال در رادیاتورهای آلومینیومی سایز های متنوع تری دارند و در ساخت آن ها از لوله های آلومینیومی استفاده می شوند.

تفاوت رادیاتورهای مسی و آلومینیومی

بحث های بسیاری در مورد اینکه آیا رادیاتور مسی- برنجی نسبت به رادیاتور آلومینیومی کدام زودتر و بهتر خنک میشوند وجود دارد. از نظر علمی ثابت شده است که مس در واقع گرما را بهتر از آلومینیوم منتقل می کند. در اکثر موارد تعمیر آلومینیوم آسان تر و ارزان تر است. اشکالاتی که در رادیاتور مسی- برنجی وجود دارد تفاوت وزن (آلومینیوم بسیار سبک تر است) و اتصالات لحیم کاری است که آن را در کنار هم نگه می دارند. لحیم کاری که لوله ها را به پره ها محکم می کند حرارت را به سرعت مس انتقال نمی دهد و انتقال حرارت را کند می کند.
اگر شما هم مدتی به داخل رادیاتور نگاه کرده باشید مشاهده کرده اید که بقایای سفید رنگ در اطراف لوله ها رشد می کند. این رشد نتیجه واکنش شیمیایی فلزات مختلف (لوله های برنجی ، مس ، لحیم سرب، قلع ، آهک و سایر مواد شیمیایی) موجود در مخلوط آب ضد یخ است.

 

تفاوت رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی

مسی – برنجی آلومینیوم
فلز ضعیف تر فلز قوی تر در برابر فشار و آسیب ، مقاوم تر
وزن سنگین تر وزن کمتر ، فشار کمتر در نقاط نصب
به دلیل لحیم کاری ، از فلزات متفاوتی تشکیل شده است که خطر خوردگی را افزایش می دهد آلومینیوم خطر خوردگی کمتری دارد
تا دو برابر قیمت آلومینیوم نسب به مسی- برنجی معادل نصف ارزان تر است
در موارد خاص در معرض ارتعاش و تخریب خود آسیب پذیر است دوام بیشتری دارد و در بیشتر محیط ها ماندگاری بیشتری دارد

 

 

 

 

در این متن ما تلاش کردیم باتوجه به اطلاعاتی که نسبت به رادیاتورهای مسی- برنجی و آلومینیومی ارائه میدهیم ، مصرف کنندگان و مراجعه کنندگان را از تفاوت ها و پتانسیل های هریک از اینگونه رادیاتورها آگاه کنیم و اینکه در موردی که مصرف کننده گرامی قصد استفاده از رادیاتور را دارد با توجه به اینکه هر کدام از رادیاتورها در زمینه خاصی برتری نسبت به دیگری دارد چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت و کدام یک از این دو گونه رادیاتور میتواند ابعاد بیشتری از خواسته های مصرف کننده گرامی را پوشش دهد .