loader image
در حال بارگزاری...
+98-21-44922710 info@irradiator.com
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday 29 March 2024

نحوه تعویض رادیاتور بخاری تیبا

24 آبان 1400 | بلاگ

مجموعه بخاری و اواپراتور مسئولیت تهویه مطبوع هوای داخل اتاق خودرو را به عهده دارند. بخاری وظیفه گرمایش در فصول سرد سال و اواپراتور وظیفه سرمایش در فصول گرم سال را بر عهده دارد. در شکل زیر می توانید مجمموعه بخاری و اواپراتور تیبا را مشاهده نمایید.

عملکرد بخاری تیبا

کارکرد بخاری خودرو به این شکل است که در مسیر خنک سازی موتور توسط مایع خنک کننده قرار می گیرد و با بهره مندی از رادیاتور کوچکی که زیر داشبورد نصب می شود، گرمای موجود در مایع خنک کننده را که از موتور جذب شده، دریافت می کند. فن بخاری هوا را از لابه‌لای رادیاتور بخاری عبور داده و به سمت کابین خودرو هدایت می کند. به این ترتیب هوای دمیده شده گرما را جذب کرده و به داخل خودرو منتقل می کند.

اجزای مجموعه بخاری تیبا

قطعات مختلفی با اتصال و قرارگیری در کنار هم مجموعه بخاری تیبا را تشکیل می دهند که این قطعات عبارت‌اند از:

⦁ کاور چپ
⦁ کاور راست
⦁ داکت چپ
⦁ داکت راست
⦁ دمپر گرم
⦁ مجموعه مقسم و اسفنج
⦁ رادیاتور بخاری
⦁ اسفنج دریچه خروجی
⦁ قاب نگهدارنده رادیاتور
⦁ کاور موتور
⦁ مجموعه موتور
⦁ فلانچ موتور
⦁ فن یا پروانه دمنده

اصلی ترین قسمت مجموعه بخاری رادیاتور می باشد که به آن هسته بخاری نیز گفته می شود. رادیاتور در برخی مواقع نیاز به تعویض خواهد داشت.

تعویض رادیاتور بخاری تیبا

پیش از پرداختن به نحوه تعویض رادیاتور بخاری تیبا، ابتدا به اشکالات رایج و شایعی خواهیم پرداخت که معمولا منجر به تعویض قطعات بخاری می شوند. این اشکالات بیشترین ارجاع را به تعمیرگاه ها داشته اند:

⦁ نشتی از محل اتصال لوله های رادیاتور بخاری
⦁ عدم کارکرد بخاری در دورهای مختلف
⦁ عدم گرمادهی مناسب بخاری
⦁ انتشار بوی نامطبوع هنگام روشن کردن بخاری
⦁ شنیدن صدای غیر عادی هنگام روشن کردن بخاری

هنگام مواجه شدن با این اشکالات شما احتمالا نیاز به تعویض رادیاتور بخاری تیبا خواهید داشت اما پیش از اقدام به این کار بهتر است ابتدا چند مورد را بررسی کنید تا مطمئن گردید اشکال ایجاد شده منشأ دیگری نداشته باشد.

⦁ داخل جعبه فیوز را مشاهده کرده و از سالم بودن فیوز 30 آمپری مطمئن شوید.
⦁ داخل جعبه رله را در سمت راست باتری خودرو بررسی کرده و از سالم بودن و عدم سولفاته شدن رله های 30 آمپری مربوط به تهویه مطبوع اطمینان حاصل نمایید.
⦁ همچنین سالم بودن سلکتور تنظیم هوای خروجی روی داشبورد را بررسی نمایید.
⦁ درب موتور را باز کرده و شیلنگ های بخاری را پیدا کنید. اگر هر دو شیلنگ گرم باشند نشان دهنده آن است که رادیاتور بخاری دچار گرفتگی نشده است.
⦁ از سالم بودن ترموستات اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که موارد فوق را بررسی کرده و از صحت و سلامت آن ها مطمئن شدید، محتمل ترین گزینه رسوب گرفتگی رادیاتور بخاری است. در این صورت نوبت به باز کردن رادیاتور بخاری و تعویض آن می رسد.

نحوه تعویض رادیاتور بخاری تیبا

چنانچه ذکر شد، رادیاتور بخاری تیبا در زیر داشبورد نصب شده است. بنابراین ساده ترین راه دسترسی به آن باز کردن داشبورد است. برای این منظور ابتدا لازم است که محل پیچ های محکم کننده داشبورد را بیابید و آن ها را باز کنید. این پیچ ها را با باز کردن کنسول وسط و اطراف لبه های پنجره پیدا خواهید کرد.

 

پس از آنکه تمام پیچ های داشبورد را باز کردید، نوبت به بیرون کشیدن آن می رسد. پس از بیرون کشیدن آن می توانید رادیاتور بخاری را در زیر داشبود مشاهده نمایید. در این مرحله شما به رادیاتور بخاری دسترسی دارید اما جهت تعویض رادیاتور بخاری تیبا ابتدا باید اتصال آن را از سیستم خنک کننده ماشین قطع کنید.
برای این کار باید درب موتور تیبا را بالا بزنید و دو شیلنگ را که از سیستم خنک کننده وارد اتاق کابین شده اند پیدا نمایید. این شیلنگ ها با بست به داخل لوله های رادیاتور بخار متصل شده اند. برای تعویض رادیاتور بخاری تیبا باید بست های شیلنگ ها را باز کنید. آنگاه می توانید از قسمت زیر داشبود رادیاتور بخاری را بیرون بکشید.
پس از بیرون کشیدن رادیاتور بخاری تیبا می توانید آن را از جهت شکستگی یا ترک خوردگی در لوله ها، پره ها و اتصالات بررسی کنید و همچنین با استفاده از کمپرسور هوا و فشارسنج، نشتی آن را بررسی نمایید. در صورت وجود نشتی یا ترک و شکستگی در هر قسمت آن، لازم است که آن را با رادیاتور بخاری جدید تیبا تعویض نمایید و برای بستن آن، روش های فوق را به صورت معکوس طی نمایید. در صورتی که در هر مرحله از فرآیند فوق با مشکلی مواجه شدید می توانید آن را با کارشناسان و متخصصان ما در رادیاتور ایران در میان بگذارید.