loader image
در حال بارگزاری...
+98-21-44922710 info@irradiator.com
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Wednesday 24 April 2024

رادیاتور بخاری چیست و چه کاربردی دارد؟

1 آذر 1400 | بلاگ

رادیاتور بخاری که به آن هسته بخاری (heater core) نیز گفته می شود، وسیله ای است که به منظور گرمایش اتاق خودرو به کار گرفته می شود. مایع خنک کننده که توسط درجه حرارت بالای موتور، داغ می شود، از لوله های مارپیچ رادیاتور بخاری عبور می کند. این لوله های مارپیچ نقش مبدل حرارتی میان مایع خنک کننده و هوای داخل کابین را ایفا می کنند.
به لوله های رادیاتور بخاری پره هایی متصل شده است که کارکرد آن ها افزایش سطح تماس انتقال حرارت میان مایع خنک کننده و هوایی است که توسط فن از میان لوله ها عبور داده می شود تا به داخل اتاق خودرو دمیده شود و از این طریق موجب گرمایش سرنشینان خودرو در فصول سرد سال را فراهم نماید.

نحوه عملکرد رادیاتور بخاری

سیستم خنک سازی در بسیاری از موتورهای احتراق داخلی در خودروها به وسیله مخلوط آب و ضد یخ انجام می شود. نحوه کار به این شکل است که این مخلوط توسط یک پمپ آب در رادیاتور و موتور به گردش در می آید تا به این طریق بتواند حرارت را از موتور دریافت کرده و هنگام عبور از مسیر رادیاتور این حرارت را به هوای اطراف انتقال دهد.

هنگام استفاده از بخاری، مسیر حرکت مایع خنک کننده مقداری منحرف شده و به داخل رادیاتور بخاری منتقل می گردد تا به این ترتیب مقداری از گرمای به دست آورده از موتور را به اتاق خودرو انتقال دهد و یا موجب تنظیم حرارت سیستم تهویه هوای خودرو گردد.

رادیاتور بخاری چیست و در کجا نصب می شود؟

رادیاتور بخاری یک رادیاتور کوچک است که محل استقرار آن زیر داشبورد خودرو است و به دو نکته در رابطه با این محصول می توان اشاره نمود؛
⦁ رادیاتور بخاری از لوله های آلومینیومی یا مسی و برنجی ساخته می شود که رسانای خوبی برای انرژی حرارتی هستند و به این ترتیب در انتقال گرما به داخل کابین بازدهی بالایی دارند. البته امروزه استفاده از لوله های آلومینیومی غلبه پیدا کرده است.
⦁ همانند رادیاتور اصلی خودرو، در ساخت رادیاتور بخاری نیز از پره های خنک کننده جهت افزایش سطح تماس هوا با مایع خنک کننده استفاده می شود.
به این ترتیب مایع خنک کننده پیش از آنکه در مسیر گردش خود به رادیاتور اصلی خودرو منتقل شده و حرارت دریافتی از موتور را به محیط پس دهد، ابتدا مقداری از آن را از طریق رادیاتور بخاری به داخل کابین خودرو منتقل می نماید.

انتقال حرارت از رادیاتور بخاری به کابین خودرو

برای آنکه بتوان هوایی که در اطراف رادیاتور بخاری جریان دارد و به تماس با لوله ها و پره های آن حرارت را جذب کرده است، به داخل کابین خودرو هدایت کرد، نیازمند به استفاده از یک فن هستیم. در این مورد از یک فن قفس سنجابی استفاده می شود که هوای گرم شده را از طریق دریچه هایی که داخل اتاق خودرو تعبیه شده است به داخل منتقل می کند.
فن قفس سنجابی نوعی فن گریز از مرکز است که دارای تیغه هایی خمیده رو به جلو و در راستای چرخش فن می باشد. این فن دارای مزیت هایی است که سبب شده از آن برای انتقال گرما از رادیاتو بخاری به داخل اتاق خودرو بهره برده شود. این مزیت ها عبارت‌اند از:
⦁ نیاز به فضای کمی دارد. پس حجم زیادی را در طراحی خودرو اشغال نمی کند.
⦁ قابلیت کارکرد در فشارهای استاتیک پایین را داراست.
⦁ به علت سرعت چرخش پایینی که دارد تولید صدای چندانی ندارد و در واقع می توان آن را یک فن بی صدا به شمار آورد.

عملکرد خنک سازی موتور

رادیاتور بخاری علاوه بر کارکرد اصلی آن که افزایش درجه حرارت هوای داخل کابین خودرو است، به خنک سازی موتور نیز کمک می کند. در واقع به جهت آنکه رادیاتور بخاری با انتقال حرارت مایع خنک کننده به داخل کابین، آن را خنک می کند می تواند به عنوان رادیاتور کمکی در کنار رادیاتور اصلی در نظر گرفته شود و هنگامی که عملکرد رادیاتور اصلی ماشین دچار اختلال می شود، کاربر خودرو می تواند با روشن کردن بخاری و قرار دادن فن روی بالاترین درجه و همچنین باز کردن پنجره ها، به خنک سازی موتور کمک نماید.
شما می توانید با مراجعه به صفحه بخاری خودرو رادیاتور ایران با انواع رادیاتور بخاری تولیدی این شرکت آشنا شوید و جهت بهره مندی از این محصول با کارشناسان و مشاوران ما در رادیاتور ایران تماس حاصل نمایید.